워퍼즈 제작일지
Worpuzz Development Log
2025-05-01
챗GPT와 수다를 떨다가 코딩을 할 수 있냐고 물었더니 할 수 있다고 해서
코딩을 몰라도 게임을 만들 수 있겠다고 생각하고 오랫동안 생각만 했던 아이디어를 직접 구현해보기로 결심했다.
I began development with the help of ChatGPT, inspired by the hope that I could build a game even without knowing how to code.
I finally decided to bring to life an idea I had been thinking about for a long time.
워퍼즈는 지뢰찾기에서 영감을 받아서 만들었기 때문에 지뢰찾기처럼 격자가 있다.
그러나 , 격자 속에 지뢰 대신에 글자가 있다.
Worpuzz is a word puzzle game inspired by Minesweeper. Like Minesweeper, it has a grid—
but instead of bombs, there are letters hidden inside.
You explore the grid to uncover words!
단어들이 가로, 세로, 대각선으로 있는 것은 워드파인더와 비슷하다.
The way words are hidden horizontally, vertically, and diagonally is similar to a word finder puzzle.
맨처음에 만든 형태는 가로 6칸 세로 6칸이었고, 글자만 있었고 글자가 없는 칸은 비어 있었다.
게임이 너무 쉬워서 빈 칸에 무작위로 글자를 넣었다.
The very first version had a 6×6 grid, and only some cells had letters—others were just empty.
But the game felt too easy, so I filled the blank cells with random letters.
처음에는 npc 와 대결하는 것도 아니고 친구와 하는 것도 아니고 혼자서 격자를 클릭클릭하면서 단어를 유추하는 형태였다.
아무 재미가 없고 지루할 수 밖에 없었다.
At first, there was no competition—no NPCs, no friends—just me clicking on the grid to guess words. It was boring. Completely dull.
그래서 컴퓨터와 대결하는 것을 만들었다. 컴퓨터는 무작위로 클릭했으나 가끔 단어도 잘 찾아서 가져갔다.
So I added a computer opponent.
The computer clicked randomly, but sometimes it actually found and took real words!
격자는 커져서 10*10 이 되었고, 영어 단어가 너무 긴 것이 많아서 영어는 12*12 로 만들었다.
Later, the grid expanded to 10×10.
Since many English words are long, the English version became 12×12.
그리고 게임이 지루해지는 것을 막고 재미를 더하려고 🍀을 넣었다가 나중에 🌼도 넣었다.
클로버와 데이지를 넣은 이유는 하나가 더 있는데 무작위적으로 빈 칸에 넣은 글자들이 단어를 형성하는 확률을 줄이려고 한 것이다.
To make things more fun—and less predictable—I introduced 🍀clovers, and later 🌼daisies.
One reason I added them was to reduce the chances that random letters in blank cells would accidentally form words.
여전히 무작위로 놓은 글자들이 단어를 만들 확률은 남아있으나 그것까지 막는 것은 역부족이다.
Still, some accidental words do get formed by random letters,
but completely preventing that turned out to be impossible.
처음에 게임 이름을 임시로 워드파인더라고 했다가 워드 마이닝이라고 했다가 비슷한 이름의 회사가 있어서 이름을 워퍼즈로 바꾸었다. 이 이름은 챗지피티가 작명하였다.
At first, I called the game Word Finder, then changed it to Word Mining.
But I discovered there was already a company with a similar name,
so I changed it to Worpuzz—a name created by ChatGPT.
워퍼즈는 워드(Word)와 퍼즐(Puzzle)을 합친 말이다.
The name “Worpuzz” is a combination of “Word” and “Puzzle”.
It’s playable in both Korean and English!
2025-05-31
내가 만든 첫번째 컴퓨터 게임 워퍼즈 의 공식적인 생일날이다.
왜냐하면 깃허브에 올라갔기 때문이다.
🎉 The official birthday of my first computer game, Worpuzz,
because that’s the day I uploaded it to GitHub!
그리고 워퍼즈는 나의 첫번째 컴퓨터 게임이 되었다.
워퍼즈는 컴퓨터와 대결하는 형태로 완성 후 'worpuzz-legacy' 레포에 업로드했다.
🗂️ I uploaded the first complete version to the worpuzz-legacyrepository. It was a solo game where you compete against a computer.
First prototype completed and uploaded to the 'worpuzz-legacy'repository.
처음부터 클로버는 있었는데 데이지를 언제 넣었는 지 기록이 없어 알 수가 없다
아마 깃허브에 올리고 좀 지나서 넣은 것 같다.
The clovers were there from the beginning,
but I don’t remember exactly when I added the daisies.
probably sometime after uploading to GitHub.
이 게임을 친구와 하면 재미있을 것 같았다. 친구와 하는 게임에는 단어를 추리해서 쓰는 칸을 만들었다.
I thought it would be fun to play with friends,
so I made a version where players could type and guess words.
2025-06-14
두 사용자가 대결하는 형태의 워퍼즈메이트를 만들어 'worpuzzmate'에 업로드함.
👥 I created a two-player competitive version called WorpuzzMate and uploaded it to the worpuzzmate repository.
2025-06-17 컴퓨터와 대결하는 기존 게임을 파스텔 컬러로 리디자인하여 'worpuzz'에 업로드했다.
🎨 I redesigned the original solo game with pastel colors and uploaded it to a new repo: worpuzz.
같은 게임을 리뉴얼하면서 새 레포에 넣으면서 최초에 만든 게임은 워퍼즈레거시라고 레포 이름을 변경했다.
Since I moved the newer version into a fresh repository,
I renamed the very first game’s repo to worpuzz-legacy.
이 게임은 폰으로 하기에는 좀 넓다.
앞으로 폰의 넓이에 맞게 격자 수를 약간 줄이고 점수판의 위치를 변경해서 폰용 게임을 만들 것이고, 워드풀도 다양하게 많이 만들 계획을 가지고 있다.
This game is still a bit too wide for mobile screens.
I plan to create a mobile-optimized version by slightly reducing the grid size and repositioning the scoreboards.
I also want to build many diverse word pools to suit different themes and languages.
일본어, 중국 간체, 번체, 그리고 알파벳으로 적는 모든 언어로 이 게임을 만들 수 있다.
그래서 워퍼즈의 변신은 끝이 없을 것이다.
Since Worpuzz is based on letters, it can support any language written with an alphabet—
including Japanese kana, Simplified and Traditional Chinese, and more. So the transformation of Worpuzz… is never-ending.
게임 만드는 동안 거북목을 얻고 면역력을 잃었다.
특히 이 게임은 어린이들을 생각하면서 만들었기 때문에 재미와 어휘력을 같이 가져갔으면 좋겠다.
그러면 내가 잃은 것과 얻은 것의 보상을 받을 것이다.
👩💻 During this journey, I developed tech neck and lost some immunity…
But I created this game with kids in mind, hoping they’ll find both fun and vocabulary growth.
If that happens, it will be more than enough reward for what I lost—and what I gained—along the way.
읽어주셔서 감사합니다.
Thanks for reading.
이야기가 길어져서 자세한 이야기는 다음에 다루겠습니다.
This post is getting long, so I’ll cover the details next time.
https://soosoohan.github.io/soosooland/
수수랜드
격자 속에 단어를 숨김으로 시작해서 빈 자리에 무작위 글자를 넣고 컴퓨터와 대결하기와 친구와 대결하기를 넣고 데이지와 클로버를 넣고 워퍼즈 시리즈가 되었습니다. 워드마이닝은 워퍼즈
soosoohan.github.io
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